De tweewekelijkse brief aan Monique van mij

Lieve Monique,

Wat hebben jullie mij enorm verrast met de heerlijke boodschappen. Wat heb ik lekker kunnen eten deze week! (…) Zonder jullie boodschappen had ik het allemaal niet gered! Dank jullie wel!” Wow, wat hebben jullie weer veel goeds betekend deze week. De schrijfster van dit bericht benaderde ons een tijdje terug omdat ze het niet breed heeft, ernstig ziek is en toch ook graag eens van die lekkere producten zou willen genieten. Jullie boden aan om haar een boodschappenpakket aan te bieden via de donaties die binnen zijn gekomen bij jullie uitgestelde boodschappen project. Wat fantastisch dat in werking is gezet en dit zo goed terecht is gekomen!

NNiet alles wat bij onze klantenservice binnenkomt is positief, ook daar kunnen we eerlijk over zijn. Zo ontvingen we vorige week een bericht over de groentetas van de Eemstuin: de inhoud leek wat matig ten opzichte van de prijs. In zulke gevallen zijn we heel blij dat de lijntjes kort zijn en we direct kunnen schakelen met de bron: de boer – of in dit geval tuinder – van wie de producten afkomstig zijn. Enigszins bedrukt legde Liz ons uit dat de prijs wel degelijk overeenkomstig was met de waarde van de producten in de tas. En dan is het dus de vraag wat je doet: geef je iemand het geld terug omdat de verwachting niet overeenstemt met hetgeen gekregen is of doe je dit niet maar leg je uit hoe de prijs tot stand is gekomen?

Dit soort ‘gevallen’ bespreken we vaak onderling in ons kleine klantenserviceteam. Waar – vanuit de consument gedacht – wij in eerste instantie er direct aan dachten de klant een deel van zijn geld terug te geven, zette de reactie van Liz ons wel aan het denken. Wij kennen onze boeren en wij kennen Liz. Liz was niet geïrriteerd vanwege de opmerking van de klant: zij en haar partner Jouke staan, met een baby van een half jaar op de rug, dag in dag uit op de tuin om te zaaien, onkruid te wieden en te oogsten. Aan het einde van de week trekken ze bepakt en bezakt langs de dorpjes in Noord-Groningen en naar de stad om daar hun waar aan de deur en op de markt te verkopen. Het zijn lange dagen en de marges zijn klein. Dan is het logisch dat je – ondanks het feit dat je ook heel veel plezier beleeft aan je werk – aan het einde van de week moe bent en er van baalt dat klanten niet tevreden zijn ondanks je harde werk.

Maar dat verklaart nog niet waarom de inhoud van een groentetas kan tegenvallen en de prijs toch rechtvaardig kan zijn. Verkopen jullie ook groentetassen Monique? Zo niet, dan merk je het vast ook wel eens bij de losse groenten die jullie verkopen. Want ook jullie werken veel samen met kleine tuinders. En die tuinders gaan op een hele andere manier te werk dan de grootschaligere akkerbouwers. In plaats van Nhectares vol met één gewas verbouwen ze tientallen verschillende gewassen op één hectare. Dit maakt de producten bewerkelijker en duurder maar doet ook heel veel met het bodemleven. Zo gebruiken Liz en Jouke van de Eemstuin uitsluitend eigen mest en ploegen ze slechts één keer in de zes jaar hun grond: de wormen doen het werk onder de grond en de bijen en overige insecten het werk daarboven.

Kiezen voor (de producten van) een kleine tuinder betekent ook het kiezen voor een productiewijze van groenten. Het is een productiewijze waar veel kennis voor benodigd is en het is een productiewijze die slechts met hard werken en veel passie rendabel te krijgen is. Als Streekboer zijnde – maar ik weet dat jullie met Jouw Dagelijkse Kost er net zo over denken – vinden we het belangrijk dat mensen zich realiseren waarom sommige producten die bij ons in de schappen liggen duurder zijn en hopen we dat steeds meer mensen er voor kiezen om de bewuste keuze te maken wat meer uit te geven aan goed voedsel en wat minder aan ‘slechts’ eten/maagvulling. Op deze manier krijgen tuinders als Liz en Jouke niet alleen meer bestaansrecht maar zo kunnen we ook de mensen met een kleine portemonnee middels projecten als de Uitgestelde Boodschappen blijven voorzien van goed voedsel.

Heel veel liefs,

Sandra


jouw dagelijkse kostMonique – oprichter van de streekproductenwinkel Jouw Dagelijkse Kost in Leeuwarden – en Sandra – oprichter van de online streekproductenwinkel De Streekboer – wisselen wekelijks hun ervaringen en verhalen met elkaar uit in de vorm van een brief. Lees mee over wat er speelt in de wereld van de korte keten.

Geef een reactie

whatsapp knop