We ontvingen een reactie op een eerder geschreven stuk door Sandra over lokaal versus biologisch.
Het lijkt een ogenschijnlijk simpele vraag. Toch is het antwoord complex. We knippen hem op in drie stukken.
- Vorige week delen we het eerste deel over de eerlijke prijs.
- Deze week gaan we dieper in op hoe we onszelf als organisatie steeds financieren.
- om de week daarna verder te vertellen over waarom we gangbaar naast biologisch blijven verkopen. In elk geval voorlopig.
Hallo team,
Goed dat jullie aandacht aan besteden aan lokaal versus biologisch, het is een nobel streven. Maar verlies niet uit het oog dat veel klanten/consumenten op allerlei fronten met prijsverhogingen te maken krijgen.
Houd daarom oog voor de kwaliteit-prijsverhouding. Als ik nu op jullie site zie dat een kilo ‘gewone’ stoofperen (Gieser Wildeman) €2,39 kost, en dezelfde biologische versie €4,25, dan vind ik die verschillen vrij groot. Ik proef in ieder geval dat verschil niet. En dat in een seizoen waar je bij particulieren in bijna elk dorp een kilo voor minder dan €2,- of soms zelfs gratis kunt krijgen. Het moet betaalbaar blijven, zelfs nu er steeds meer lokaal aanbod is. Ik kan bijvoorbeeld binnen een straal van 10 km zuivel, aardappelen, groente, brood, en binnenkort ook banketproducten rechtstreeks van de producent kopen.
Waak ervoor dat je geen klanten wegjaagt en weer terug bij af bent, of dat je een crowdfunding moet organiseren.
Groet Eppie
Deel 2:
Hoe financieren we onze groeistappen?
En als aanvulling op je laatste opmerking: ‘Waak ervoor dat je geen klanten wegjaagt en weer terug bij af bent, of dat je een crowdfunding moet organiseren.’
Het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst weer crowdfunding zullen organiseren. Dat is zelfs helemaal geen slecht teken, maar eerder een teken dat een startup zich in een nieuwe fase bevindt.
Normaal gesproken gaan bedrijven naar de bank voor financiering, iets wat consumenten vaak niet eens realiseren. In dat geval wordt nieuw geld gecreëerd en met rente terugbetaald aan de financiële instelling. Maar als we naar de recente geschiedenis van 2008 kijken, zien we dat dit een zeepbel is en een kredietcrisis kan veroorzaken.
Daarom kijken wij op een andere manier naar geld. We willen geen alternatieve munteenheid of een ander geldsysteem. We willen simpelweg dat geld op een andere manier stroomt, zodat we:
- Eerlijk met elkaar kunnen afrekenen (eerlijk)
- Producten kunnen produceren die daadwerkelijk aan de behoeften van anderen voldoen (zorg)
- De aarde ondersteunen in plaats van uitputten (ecologie)
- Mensen en dieren voeden in plaats van vullen (gezondheid)
Wij als Streekboer hebben ervoor gekozen om geld te lenen van particulieren. Dat is iets totaal anders dan geld lenen van een bank. Het geleende geld van mensen die producten van de boeren via ons willen kopen, levert ook rente op. In dit geval gaat de rente dus naar de mensen die investeren en niet naar een financiële instelling die verder geen bijdrage levert. Hierdoor wordt het eigenlijk goedkoper, omdat je de rente terugkrijgt wanneer je geld in het systeem hebt geïnvesteerd.
In onze ogen is dit dus een eerlijker, duurzamer en handiger systeem. Banken zijn zeker belangrijke instellingen, maar vooral om het bestaande geld voor ons veilig te stellen en te beheren, zoals oorspronkelijk bedoeld is. Wij hebben geen enkel probleem met het betalen van kosten aan een bank voor hun boekhouding. Dit is een goed systeem waar niets mis mee is.
Vorig jaar hebben we crowdfunding gekozen om van de ‘kinderfase’ met ongeveer 600 klanten door te groeien naar de ‘jongvolwassen fase’ met ongeveer 1200 klanten per week. Als we dat bereiken, kunnen we rustig doorgroeien naar de ‘volwassen fase’ met ongeveer 5000 klanten in de tientallen jaren die kunnen volgen.
Een andere optie om deze groeifases te financieren, naast crowdfunding, is om het coöperatief aan te pakken. Dan kunnen we certificaten verkopen als Streekboer-keurmerk. Kopers delen dan in de winst. In beide gevallen profiteert de eindgebruiker. Misschien zullen we dat in de toekomst ook doen. We sluiten het niet uit. Het zou een gezonde en positieve stap zijn.
Met de laatste crowdfunding zullen we dus geleidelijk groeien van ongeveer 600 klanten per week naar ongeveer 1200 klanten per week volgend jaar rond deze tijd.
We willen groeien om meer maatschappelijke impact te hebben. Meer boeren moeten de kans krijgen om lokaal te produceren binnen de ecologische grenzen, en meer mensen moeten deze producten kunnen kopen. Hoe groter het volume, hoe haalbaarder het wordt, zelfs voor mensen met een smalle beurs.
Producenten en klanten samen kunnen dus veel bereiken. Dit betekent echter niet dat overheidsbeleid niet kan helpen om eerlijke, gezonde producten sneller betaalbaar te maken voor een breder publiek. In onze ogen moet dat ook gebeuren.
Maar overheidsbeleid volgt nu eenmaal de massa, dus moeten wij de kritische massa bereiken die nu al bereid is om bij te dragen, zodat we ons bestaansrecht behouden. Hierdoor kan de overheid haar beleid afstemmen op onze langetermijnvisie. Daarom streven we meerdere jaren naar een volwassen vorm, omdat de groep die dit ondersteunt groot genoeg is om beleid te beïnvloeden.
Als kleine pleister op de wond hebben we vanuit de winkel in Leeuwarden het project ‘Uitgestelde boodschappen‘. Met alle extraatjes of donaties die we via de winkel ontvangen, geven we boodschappen aan mensen die ze kunnen gebruiken, maar niet de financiële middelen hebben om ze zelf te kopen. Dit is niet de oplossing voor de lange termijn, maar het herinnert iedereen eraan dat eerlijk en gezond voedsel voor iedereen betaalbaar moet zijn en biedt tegelijkertijd letterlijke steun aan mensen die het op dit moment nodig hebben.
Groet Monique – Namens de Streekboer
Volgende week vertellen we je nog meer over onze keuze om ook gangbare producten in de webshop te verkopen en leggen we uit dat dat ook zorg voor de ander is. Wil je daarover alvast iets vragen of reageren op dit deel van het antwoord op Eppie’s vraag? Laat je het ons weten?