De tweewekelijkse brief van Sandra aan Monique
Voor dat we beginnen aan de tweewekelijkse brief hebben jullie van mij de uitslag van de inzamelingsactie van de Voedselbank van vorige week tegoed! Ik kan je vertellen… het overtrof al mijn verwachtingen! In totaal is er afgelopen week 477 kilo fruit gedoneerd aan de Voedselbank door Streekboer klanten: super! Fruitbedrijf Bosschaart en wij zegden maandag al toe voor elk 3e verkochte pakket zelf ook 1 te doneren. Dat maakt dat het eindtotaal op 636 kilo uitkomt. Maar het wordt nog mooier! Gerrit en Cornelia – van Bosschaart – besloten 2 kuubskisten met in totaal ruim 650 kg appels te doneren. Dit betekent dat wij ineens 159 x 4,85 = €771,15 extra hebben om te doneren aan de Voedselbank! Ik kan je vertellen: zowel Voedselbank Groningen als Voedselbank Heerenveen waren erg blij. We gaan de producten binnenkort langs brengen en delen de foto’s uiteraard met jullie. Dank, dank, dank!!
Hoi Monique,
Maar laten we eerlijk zijn, niet iedereen is even blij. Afgelopen week doken mijn collega Rinse en ik eens in onze opzeggers en de redenen die zij aangaven. Prijs/kwaliteitverhouding bleek een meerdere malen voorkomende reden tot opzegging te zijn. Ik heb er een tijdje op zitten broeden: wat kunnen we hier aan doen? Zijn we te duur? Is de kwaliteit niet goed genoeg? Maar nee, de prijzen kunnen niet omlaag. Een eerlijke prijs is onze kernwaarde met als uitgangspunt dat we hier altijd transparant over zijn. Kan de kwaliteit beter? Ja, we kunnen meer uniforme producten leveren. Als we de boven- en ondermaatse groenten er uithalen of alleen met grootschaligere telers gaan samenwerken dan is de kwaliteit wel constanter. Maar is dit wat we willen?
Toen ik er over nadacht besefte ik me dat ik niet perse wat moet doen aan de prijs of de kwaliteit. Ik heb simpelweg gefaald in het goed genoeg overbrengen van ons concept op deze klanten. Wij moeten uitleggen waarom we afwijkende maten verkopen en waarom het niet goed is dat deze perfect smakende producten voor bodemprijzen weggaan. Wij moeten uitleggen dat kwaliteit niet gelijk staat aan de vorm of het uiterlijk van een product. Wij moeten uitleggen dat we er soms bewust voor kiezen om duurder te zijn.
Afin, het is fijn om feedback te krijgen en je daardoor juist weer meer te realiseren waar je voor staat en waarom je doet wat je doet. Je zult het vast herkennen. Er blijft genoeg werk aan de winkel. Tot de volgende!
Groetjes,
Sandra
Monique – oprichter van de streekproductenwinkel Jouw Dagelijkse Kost in Leeuwarden – en Sandra – oprichter van de online streekproductenwinkel De Streekboer – wisselen wekelijks hun ervaringen en verhalen met elkaar uit in de vorm van een brief. Lees mee over wat er speelt in de wereld van de korte keten.
Zo is het Sandra, dát is de boodschap – een eerlijke prijs voor boer en klant!
Voor uniforme producten die goedkoper zijn is de gewone supermarkt. Niks mis mee want natuurlijk zal die altijd nodig blijven.
Maar juist de geweldige producten van lokale boeren met zo weinig moeilijk heen-en-weergesleep met voedsel is het vertrouwde concept van De Streekboer. Geen concessies dus wat mij betreft!
Hartelijke groet, Liesbeth