De Streekboer staat op een kantelpunt. Na het ophalen van ruim een half miljoen in de crowdfunding, heten we de vele nieuwe klanten welkom en gaan we de komende tijd de volgende stappen zetten. Vandaar dat we de komende weken graag aandacht besteden aan de kern van De Streekboer. Waar liepen en waar lopen we tegenaan en welke keuzes maken we om onze missie zo goed mogelijk te volbrengen? Aan de hand van dilemma’s nemen we je mee in ons verhaal.
De volgende dilemma’s komen de komende weken aan bod:
1. Lokaal versus biologisch
2. Recht versus krom
3. Van dichtbij versus van verder weg
4. Bezorgen versus afhalen
5. (Plastic) verpakkingen: ja of nee
6. Subsidies aanschrijven versus investeringen binnenhalen
7. Lidmaatschap: ja of nee (optie)
Deze week beginnen we echter met een laagje daarboven: welk probleem wil De Streekboer oplossen, wat is de missie van De Streekboer en wanneer is ons doel bereikt?
Probleem
-
Ten opzichte van heel veel andere landen mogen we absoluut niet klagen over de levensstandaard in Nederland. Toch is het schrijnend dat ‘mensen in een lagere sociaaleconomische positie gemiddeld acht jaar eerder overlijden dan mensen in een hogere sociaaleconomische positie’ (bron). Ook is het bizar dat de zorgkosten sinds 1975 met meer dan 800% per inwoner zijn gestegen en circa 50% van de ziektelast vermijdbaar is en te wijten valt aan leefstijl (bron). Daarnaast is 80% van de etenswaren die gepromoot wordt ongezond en slechts maagvulling in plaats van voeding (bron).
-
Dagelijks stoppen nog steeds zes boeren in Nederland met boeren omdat ze geen toekomstperspectief meer zien (bron). Dat terwijl we juist meer boeren nodig hebben die extensiever produceren zodat de bodem vruchtbaar blijft en onze voeding vol gezonde voedingsstoffen blijft zitten.
-
Er zijn 60.000 tot 70.000 boeren en tuinders aan de ene kant van de voedselzandloper en 17 miljoen Nederlanders aan de andere kant. Daartussenin zitten 5 inkoopkantoren die de prijs van ons eten bepalen. De prijs wordt niet gebaseerd op het leefbaar houden van onze planeet of de consument een gezond product geven. Voor hen gaat het erom dat er winsten kunnen worden uitgekeerd aan aandeelhouders. Als voorbeeld:
-
Winst Ahold in 2022: +14% naar 2,5 miljard
-
Winst Jumbo in 2022: +15% naar 10 miljard
-
Winst Unilever in 2022: +25% naar 8,3 miljard
-
Prijsstijging voedsel in 2022: +11% (Bronnen: CBS en jaarcijferpublicaties van de genoemde bedrijven)
-
De macht in de voedselketen is zwaar oneerlijk verdeeld.
Dat is het probleem. Maar met De Streekboer willen we vooral niet in het probleem blijven hangen of daarover klagen. We willen perspectief en een oplossing bieden.
Onze missie
De weg van boer naar bord lokaler, eerlijker en leuker maken.
Onze visie
Als elke schakel in de keten een eerlijke prijs voor voedsel betaalt of krijgt dan is ons doel bereikt.
De achterliggende gedachte is: als de boer een eerlijke prijs krijgt, kan hij een kwalitatief hoogwaardig en duurzaam product produceren. Als niemand wordt uitgeknepen en gedwongen wordt om tegen de laagst mogelijke prijs de produceren, hoeft een product ook niet te worden uitgeknepen en krijgt de consument een gezond product in plaats van dat het verleidt wordt te goedkope maagvulling te kopen.
Het probleem oplossen begint bij het verkorten van de voedselketen. Als je de producent van jouw voedsel weer leert kennen, weet je waarom hij/zij boert op de manier waarop die dat doet. Dat creëren wederzijds begrip en respect. Daarnaast waken we er met De Streekboer voor dat er niet een partij is die de macht in handen heeft. Uiteindelijk moet de macht van ons voedsel liggen bij de boeren en de consumenten.
Dit is voor ons de basis. Aan de hand daarvan nemen we je de komende weken graag mee in de dilemma’s waar we tegenaanlopen en de manier waarop we daar mee omgaan. Lees je dan ook weer mee? Input leveren wordt ook altijd gewaardeerd. Dit kan door een mail te sturen naar info@t.streekboer.nl.
Geschreven door Sandra
Volgende week: Lokaal versus Biologisch. Hoe zit het bij De Streekboer?