De Streekboer staat op een kantelpunt. Na het ophalen van ruim een half miljoen in de crowdfunding, heten we de vele nieuwe klanten welkom en gaan we de komende tijd de volgende stappen zetten. Vandaar dat we de komende weken graag aandacht besteden aan de kern van De Streekboer. Waar liepen en waar lopen we tegenaan en welke keuzes maken we om onze missie zo goed mogelijk te volbrengen? Aan de hand van dilemma’s nemen we je mee in ons verhaal. Deze week dilemma 3: Dichtbij versus van verder weg

Zes jaren lang bood De Streekboer alleen producten aan van dichtbij. Boeren produceren de producten die je in de webshop ziet in een van de drie Noordelijke provincies of in de Noordoostpolder. In hetzelfde gebied hebben we ook afhaalpunten en bezorgen we deels thuis. Wij zijn hier altijd heel strikt in geweest. Zo wordt het brood uitsluitend gemaakt van lokale granen en komt ook het mosterdzaad van de mosterd uit de streek. Beiden is nog steeds erg uniek! Het merendeel van de voedselindustrie geeft namelijk de voorkeur aan goedkopere granen en mosterdzaad van verder weg. Waar mogelijk, haalt De Streekboer altijd de producten en grondstoffen uit de streek.

 

Uit een enquête onder Streekboerklanten blijkt echter dat de meerderheid ook graag producten die niet in Nederland verbouwd kunnen worden zou willen kunnen bestellen bij De Streekboer. Denk hierbij aan bananen en koffie. Dan hoeft je namelijk helemaal niet meer naar de supermarkt. Wat is het beleid van De Streekboer omtrent producten van buitenaf en wat is de Streekboer stip op de horizon? Deze vragen behandelen we in dit stuk.

 

Wat we lokaal kunnen halen, halen we lokaal

Het uitgangspunt van De Streekboer blijft: we halen uit de streek wat we uit de streek kunnen halen. We gaan dus geen mosterd van een lokale producent maar met mosterdzaad uit Canada verkopen omdat we een lokaal alternatief met lokale mosterdzaad hebben. Dit geldt voor alle producten. Door zo strikt te zijn, creëer je ook weer markt voor producten die nog amper in de streek verbouwd worden maar hier prima verbouwd kunnen worden. Mede omdat wij het aanbieden en jij het koopt, is er weer een markt gecreëerd voor lokaal verbouwde quinoa, sojabonen, mosterd(zaad) en bakgranen. Onze overtuiging is dat als we op deze manier diverse lokale productie blijven stimuleren we 80% van onze boodschappen prima uit de streek kunnen halen. 

Lokaalverderweg

De 20% regel

20% van de producten die wij consumeren kunnen vanwege het klimaat niet in Nederland verbouwd worden. Denk hierbij aan koffie, bananen en noten. Uit een enquête onder Streekboerklant bleek dat de meerderheid van de bestellers deze producten graag in de Streekboer webshop koopt. Financieel gezien is het voor ons ook het fijnst als jij als klant een zo groot mogelijk percentage van jouw weekboodschappen bij ons haalt. Elk krat, of daar nu voor €5,- of voor €80 aan boodschappen in zit, kost ons €5 om van A naar B te brengen. En aangezien De Streekboer niet op subsidies draait maar op een verdienmodel, hebben we liever dat de kratten zo vol mogelijk zitten. Maar dat is natuurlijk niet de enige reden waarom wij er ook een voorkeur voor hebben om ons assortiment aan te vullen met 20% van buitenaf. Wij willen namelijk ook dat die koffie op een eerlijke manier van de boer bij de consument belandt. En daarin kunnen we ook het verschil maken. Vandaar dat we uitgangspunten hanteren bij het kiezen uit producten van verderaf. 

Verbouwd

Ook onderscheidend in producten van verder weg

De producten die uit het buitenland gehaald worden, moeten wel bijdragen aan onze missie: het creëren van een weg van boer naar bord die lokaler, eerlijker en leuker is. Vandaar dat we bij de inkoop de volgende uitgangspunten hanteren:

 

  1. Bij de keuze van het product heeft de continentale herkomst altijd de voorkeur boven vervoer over zee. Om een voorbeeld te noemen: sinaasappels halen we liever uit Spanje dan uit Argentinië.
  2. De producten die we opnemen in het assortiment kopen we het liefste direct in bij de lokale boer. Qua duurzaamheid voldoen ze aan de standaarden zoals geschetst in het stuk ‘lokaal versus biologisch’. Als we het product niet rechtstreeks kunnen inkopen, is het sowieso biologisch gecertificeerd. Aan de hand van het SKAL-nummer is de herkomst namelijk altijd te traceren.
  3. Producten worden niet onder de kostprijs ingekocht. De boer moet een eerlijke prijs hebben gekregen voor het product.
  4. In onze webshop wordt in de productfoto aangegeven dat het product niet uit de regio komt.

 

Voor wat voor producten moet je dus niet bij De Streekboer zijn?

 

  1. Producten die zijn ingevlogen.
  2. Bewerkte producten die schadelijk zijn voor onze gezondheid omdat ze rode e-nummers bevatten. Het meest pure product – het product dat het minst bewerkt is en de minste ingrediënten bevat – heeft altijd voorrang. Dit geldt overigens ook voor lokale producten.
  3. Producten die niet in Nederland te verkrijgen zijn omdat het daarvoor het seizoen niet is, nemen we wel op in het assortiment. Een voorbeeld is tomaten. Door aan te geven dat dit een ‘bio van verder’ product is en door onze eigen marge op lokale producten lager te houden dan op producten van verderaf proberen we jou als klant wel uit te dagen om voor de lokale producten te kiezen. Uiteindelijk blijft het wel een vrije keuze. Over de prijsstelling van producten en hoe we marge berekenen hebben we het uitgebreid in deel acht van deze reeks. 

 

Qua assortiment zijn we nog niet waar we zijn willen. Ons ideaalbeeld is een webshop met een compleet assortiment aan producten, 80% lokaal en 20% van verder weg waarvan van elk product de herkomst bekend is. Het assortiment is dermate compleet dat jij al jouw weekboodschappen bij ons kunt doen. Zo zien we het het liefste!

 

Lokaal waar mogelijk, aangevuld met maximaal 20% van verder weg en al jouw weekboodschappen bij De Streekboer halen. Lukt het jou om op deze manier jouw boodschappen te doen?

 

Meer lezen in deze reeks? Deel 1 gaat over biologisch versus lokaal en deel 2 over recht versus krom. Volgende week deel 4: bezorgen versus afhalen.

Geef een reactie

whatsapp knop