De Streekboer staat op een kantelpunt. Na het ophalen van ruim een half miljoen in de crowdfunding, heten we de vele nieuwe klanten welkom en gaan we de komende tijd de volgende stappen zetten. Vandaar dat we de komende weken graag aandacht besteden aan de kern van De Streekboer. Waar liepen en waar lopen we tegenaan en welke keuzes maken we om onze missie zo goed mogelijk te volbrengen? Aan de hand van dilemma’s nemen we je mee in ons verhaal. Deze week dilemma 8: Lidmaatschap: ja of nee?
Vandaag de laatste in onze reeks Streekboer dilemma’s. Heb je ze allemaal gelezen, dan heb je een heel goed beeld bij de organisatie, waar we naar toe willen, wat de dilemma’s zijn waar we momenteel tegenaan lopen en hoe we ze tackelen. Je kunt de verhalen terugvinden op onze site. Binnenkort zullen we ze overzichtelijker gaan bundelen.
Waar we het nog niet over gehad hebben, is het Streekboer lidmaatschap. Daar gaat het dus vandaag over. Waar komt het lidmaatschapmodel vandaan, hoe staat het er nu voor en waar gaan we naar toe?
Geschiedenis van het lidmaatschapmodel
Om de geschiedenis van het lidmaatschapmodel te begrijpen, moeten we eigenlijk nog een stapje terug. In het begin was De Streekboer een bedrijf dat boeren en consumenten door middel van een webshop samenbracht. We deden zelf nog niet aan transport. Boeren kwamen naar dezelfde plek als consumenten en wisselden daar hun waren uit. De boer en de consument betaalden dus zelf de transport en het orderpicken van de producten. Wij rekenden 17% transactiekosten voor het faciliteren van de plek, de marketing en de website.
Al gauw bleek dat het niet uit kon voor boeren om wekelijks op drie verschillende markten te staan. Daarom pasten we het model aan naar het model dat we nu nog steeds hanteren: een webshop met een inpakschuur waar alle producten worden verzameld en gekoeld worden georderpickt en afhaalpunten en thuisbezorgroutes zodat de consument de producten krijgt.
De Streekboer ging zelf transport doen en orderpicken. 17% marge kon deze kosten nooit dekken. We stonden voor de keuze: de marge op producten verhogen of een ander verdienmodel bedenken. We kozen voor het laatste. Hoe gaaf zou het zijn als we de kosten van de service die De Streekboer verleent volledig los konden koppelen van de prijs van een product? Zo ontstond het ledenmodel. Leden betaalden ons per maand voor de diensten die wij leverden. De prijs die je in de webshop betaalde, was de prijs die de boer ook kreeg. Voor niet-leden golden andere productprijzen.
Het concept sloeg wisselend aan. Leden voelden zich extra verbonden met De Streekboer. Tegelijkertijd wierp het een drempel op voor nieuwe klanten om eens te bestellen. Daarnaast bleek al snel dat de inkomsten voor De Streekboer te laag waren. Met alleen de ledenbijdrage zouden we het nooit gaan redden. Op een gegeven moment stonden we op het punt dat we de salarissen een week later niet meer uit konden betalen. Er moest echt iets anders. Gelukkig schoten onze boeren te hulp. We rekten de betaaltermijn naar onze boeren tijdelijk twee weken op. Dit gaf een buffer. Daarnaast zijn we toen per direct weer 25% marge op de producten gaan heffen. Het was een hele spannende stap. Wat zouden de klanten gaan doen? Een keuze hadden we echter niet. Niets doen was geen optie want dan zouden we ophouden te bestaan. Gelukkig bleven de klanten.
Huidig model
Anno 2023 staan we op een volgend kantelpunt. We hebben net een succesvolle crowdfundactie achter de rug en er ligt een hele mooie, duurzame kans om binnenkort de thuisbezorging uit te breiden naar heel Friesland. Bij succes in Friesland kunnen ook de provincies Groningen en Drenthe volgen. Voordat we deze stap nemen, is het echter wel van cruciaal belang dat het ledenmodel goed staat. Wij zijn van mening dat er wijzigingen in nodig zijn: zowel financieel als in de naamgeving.
Niet-leden niet straffen
Zoals we het ledenmodel tot nu toe altijd geframed hebben, hoor je er bij als je lid bent en wordt je wat buitengesloten als je dat niet bent. Tenminste, dat zijn de signalen die we krijgen van klanten. Dat klopt niet. Lid zijn moet een extra zijn voor zowel de bestellende klant als De Streekboer. Vandaar dat we de naamgeving gaan aanpassen. Je bent klant of je bent Streekboer premium member. Maar dat klinkt natuurlijk veel te Engels. We hebben dringend een betere naam nodig. Weet jij een goede, nieuwe term hiervoor? Laat het ons weten. De winnende inzending belonen we met een Streekboer verrassingsbox.
Iedereen betaalt naar rato
Wat betreft prijs is een eerlijke prijs voor iedereen altijd ons uitgangspunt. Momenteel staat dat nog niet helemaal goed. Iedereen die een Streekboer groentetas bestelt en in een thuisbezorggebied woont, kan deze gratis laten thuisbezorgen. In de praktijk houdt dit in dat een tas van €11,50 gratis kan worden thuisbezorgd. Gratis betekent in dit geval dat anderen ervoor betalen. Van die €11,50 gaat €7,50 naar de boer. Het laten thuisbezorgen kost €7,50. Het inpakken €3,00. Een simpele rekensom leert dat dit niet uit kan. Als we dit in stand houden, verloochen we overige klanten, onszelf en onze kernwaarde: een eerlijke prijs voor iedereen. Vandaar dat we een nieuwe berekening hebben gedaan van een eerlijke prijs voor iedereen. Vanaf mei voeren we wijzigingen door in het ledenmodel. Het komt er als volgt uit te zien:
Streekboer klant | Streekboer ‘premium’ | |
Fee per maand | Geen | €11,50 tot €40* |
Minimale bestelwaarde afhalen bij een afhaalpunt | €35 | Niet van toepassing |
Minimale bestelwaarde laten thuisbezorgen | €50 | Niet van toepassing |
Kosten afhalen | €4,50 | Gratis |
Kosten laten thuisbezorgen | €6,50 |
|
* €11,95 is het minimum. Daarnaast betalen leden vrijwillig extra naar vermogen. Wij hebben nu circa 100 leden die per maand vrijwillig extra betalen voor de Streekboer diensten. Hier zijn we nog steeds ontzettend blij mee en trots op. De extra inkomsten gebruiken we namelijk om de verhalen van de boeren vaker en beter te vertellen. Wil je dit ook? Geef het dan aan in een reply op deze mail.
Op deze manier betaalt iedereen de prijs voor de service die hij/zij krijgt. Dat vonden we wel zo eerlijk richting alle klanten en specifiek richting de crowdfunders die de afgelopen tijd in ons geïnvesteerd hebben. Hiermee kunnen we straks verantwoord de thuisbezorging uitbreiden.
Extra’s Streekboer ‘premium’
We zijn blij met alle klanten. Wil je iets extra’s doen voor jezelf en De Streekboer, dan kun je ‘premium’ worden vanaf €11,50 per maand. Dit bied je de volgende extra’s:
- Geen minimale bestelwaarde
- Gratis je bestelling afhalen bij een afhaalpunt of gratis laten thuisbezorgen vanaf €65
- Twee weekaanbiedingen speciaal voor iedereen met een ‘premium’ account
- Maandelijks een extra nieuwsbrief waarin we de Streekboer omzetcijfers delen
Dan nog even…
Je zult je misschien afvragen waarom we vanaf €65 wel gratis thuisbezorgen. De kosten van thuisbezorging zitten dan verwerkt in de marge op de producten die je koopt. Vandaar dat we het dan eerlijk vinden om gratis thuis te bezorgen.
We begrijpen dat je misschien wel heel graag voor €65 bij De Streekboer wilt bestellen maar dit momenteel nog niet kunt omdat er producten ontbreken in de webshop. Dit is een van de redenen dat we een paar weken terug een oproep hebben gedaan aan de klanten met de vraag welke producten je graag nog in het assortiment zou willen zien. Een aantal daarvan hebben we afgelopen week toegevoegd (bijvoorbeeld groentechips, hagelslag en kokosmelk). Heb je nog meer suggesties? Laat het vooral weten en dan vullen we het (bio) aan.
De wijzigingen gaan in na het sluiten van de webshop op woensdag 3 mei. Het je vragen, opmerkingen of suggesties dan vernemen we het heel graag!
Dit was het laatste deel van onze reeks Streekboer dilemma’s. Je kunt de verhalen terugvinden op onze site.
Hallo Sandra en mede streekboer harde werkers
-Mijn idee voor een naam ipv premium member is : PLUS LID
_Fee is ook een woord waar ik zo een, twee, drie de betekenis niet van wist en op moest zoeken.
_De rijtjes streekboer klant en streekboer primium zijn mij ook niet duidelijk helaas.
_Ik vind het onzin dat als je voor minimaal 65 euro bestelt , je daarvoor geen kosten hoeft te betalen.
_ Als jullie de bio van verder weg gaan uitbreiden met het idee dat mensen dan niet meer naar de supermarkt hoeven vind ik zijn doel voorbij schieten. Je bent geen, alles leverende, webwinkel en heb het idee dat dat het niet moet worden, waar je al je levensmiddelen kunt kopen.
– Wat me juist in de Streekboer zo aanspreekt is het stimuleren van het kopen in de regio en de producten eten die nu klaar zijn om te eten.
– De huidige ontwikkeling voelt voor mij niet fijn, alles achter de computer willen bestellen en thuisbezorgt krijgen wat je maar wilt ( waar het ook vandaan komt) is iets wat mij zo tegenstaat in de huidige tijd.
En als je dan toch inkoopt bij bioboeren, van verder , moet je dat niet alleen willen doen, je zou via Udea ( vroeger Zaaister en Nieuwe Band ) verse producten en verpakte producten zoals rijst en kokosmelk e.d. kunnen bestellen. Dan zijn er geen onnodige extra km nodig.
_ De streekboer naam klopt dan volgens mij ook niet meer.
Ik heb meegedaan met de crowdfunding omdat ik “De Streekboer” een warm hart toedraag, maar ik krijg mijn bedenkingen.
Sorry, ik moet dit even kwijt, klinkt erg negatief, maar ik bewonder jullie inzet heel erg. En vind het heel knap dat jullie de Streekboer zo groot gemaakt hebben. Maar ben niet gelukkig hoe het nu lijkt te gaan.
Vriendelijke groet Erika Fortuin.
Hallo Erika (en overige lezers die ongetwijfeld soortgelijke bedenkingen hebben),
Wat fijn om jouw reactie te lezen. We krijgen momenteel erg veel reacties op onze nieuwe voorstellen. Opvallend is dat vrijwel iedereen afsluit met iets wat lijkt op jouw reactie: “Sorry voor de feedback, het klinkt misschien negatief maar zo bedoelen we het niet. We staan juist erg achter het principe van De Streekboer en willen dat dit blijft.”
Wat vinden we het fijn dat telkens weer te lezen. We voelen het dan ook helemaal niet als kritiek. Integendeel, we vragen juist nu actief om feedback omdat we samen met klanten, leden en crowdfunders naar het model van de toekomst toe willen werken. Fijn om dan ook die feedback te ontvangen.
Volgens mij is het goed om helemaal bij de basis te beginnen. Dit verklaart namelijk de keuzes die gemaakt worden. Het doel van De Streekboer is het creëren van een weg van boer naar bord die lokaler, eerlijker en vooral ook leuker is. Wij geloven er in dat we dit kunnen doen met een goed verdienmodel. We willen niet van subsidies leven maar van het feit dat iedereen – boer, consument en De Streekboer – een goede prijs prijs krijgt en betaalt voor (gezond) voedsel.
Omdat we boeren in de regio, maar ook alle consumenten in Noord-Nederland, pas echt perspectief bieden als we ook overal in Noord-Nederland actief zijn, zijn we een crowdfundactie gestart. Het doel: verder groeien in eigen regio mét een gezond verdienmodel voor voedsel. Om dit te bereiken moeten we de knelpunten die nu deze groei belemmeren wegnemen en durven te staan waar we voor staan: een eerlijke prijs voor iedereen.
Terug naar jouw feedback: Waarom is het dan nodig de thuisbezorging uit te breiden? En waarom is het nodig het assortiment uit te breiden? Waarom kunnen we het niet laten bij wat het is?
Eigenlijk is het antwoord heel simpel: als we het bij het oude laten, dan gaan we het niet redden. Streekboer klanten kopen nu voor gemiddeld €38 bij De Streekboer. Een aanzienlijk deel van de kosten van een krat zijn gelijk voor iemand die voor €10 bestelt of iemand die voor €60 bestelt. We moeten een krat uitklappen, de transactiekosten betalen, het vervoer van een krat kost evenveel ruimte, etc.. Het gemiddelde bestelbedrag moet de komende tijd omhoog om De Streekboer uit te laten kunnen. We hopen dit te realiseren door het assortiment te verruimen met houdbare producten.
Vervolgens moeten we meer mensen gaan bereiken. Nummer 1 reden dat Streekboer klanten afhaken, is dat het niet past om de bestelling tijdens de twee uren dat het afhaalpunt open is af te halen. Hier gaan we aan werken door afhaaltijden te verruimen. Daarnaast doet zich een mooie, duurzame kans voor op thuisbezorging. Dit biedt een unieke kans om klanten te bereiken die het nu niet lukt om af te halen maar wel het sociale Streekboer aspect te behouden. Hier zal ik zeer binnenkort in een aparte nieuwsbrief verder op ingaan.
Het toevoegen van groenten en fruit uit het buitenland is – eerlijk is eerlijk – schipperen. De trouwste Streekboer klanten – waar jij ook onder valt – eten het liefste alleen maar lokaal. Maar ons doel is impact te maken door meer mensen te bereiken. En dan moet je soms keuzes maken. Als er toch sinaasappels worden gegeten, heb ik liever dat mensen ze bij ons kopen want dan weet ik zeker dat de boer een eerlijke prijs krijgt én dat de consument ook in aanraking komt met de rest van het Streekboer assortiment. Ik denk dat altijd terug aan mijn eigen ‘voedselontdekkingsreis’. Toen ik acht jaar geleden De Streekboer oprichtte, wist ik niet waarom in €5 voor een Streekboer brood zou moeten betalen. Ook vond ik de biologische appels te duur. Het kostte mij jaren en vele gesprekken met boeren om steeds ‘extremere’ keuzes te maken op voedselgebied, steeds meer voor voedsel te gaan betalen en steeds lokaler te gaan kopen. Als ik daar aan denk, besef ik me dat heel veel Streekboer klanten een vergelijkbare reis afleggen en het de kunst voor ons is om zoveel mogelijk mensen te laten instappen en verder te laten reizen.
Overigens ben ik het wel volkomen met je eens dat de focus in de nieuwsbrief de afgelopen tijd te veel heeft gelegen op producten van buitenaf. Dat gaan we de komende weken rechtzetten!
Hopelijk verduidelijkt dit de situatie. Vragen en suggesties vernemen we altijd graag!
Hartelijke groet,
Sandra
Dag Sandra,
Mijn suggestie voor premium member is supporter. Je hebt dan straks Streekboer klanten en Streekboer supporters. Spreekt voor zich, denk ik.
Mijn vrouw en ik sluiten ons aan bij de kennelijk vele reacties die terug verwijzen naar jullie missie: lokaal voedsel, duurzaam geproduceerd en betaalbaar voor iedereen. Dat laatste is al lastig genoeg, zonder thuisbezorging en zelf georganiseerde bio van verder. Kijkend naar mezelf en luisterend naar vrienden die ik op jullie bestaan wijs, denk ik dat jullie te duur (zijn ge)worden t.o.v. andere lokale verkopers, zoals een bekende noordelijke supermarktketen en boeren die met een kraampje een middag op de plaatselijke markt staan. En dat wordt met thuisbezorging en te kleinschalige eigen import er niet beter op.
Ik ben ook geen fan van groentetassen of fruitboxen – er zitten te vaak twee of meer dingen in, die ik niet wil of mag (i.v.m. medicatie) eten. En dan wordt zo’n combi-aankoop weer heel duur en leidt tot verspilling.
Hoe dan toch die gewenste schaalgrootte te bereiken? Weet ik niet. Misschien toch meer naamsbekendheid krijgen en daarbij de nadruk leggen op duurzaam, vers en bovenal lokaal, waardoor de eigen ecologische voetafdruk beperkt blijft. Dat is voor mijn vrouw en mij in elk geval de voornaamste reden om supporter te blijven, zolang we het kunnen betalen.
Met vriendelijke groet,
Chris Sluijter
je bent klant of koning;-)
koning(in) dus:-)
Superklant kan ook. PS. Vooralsnog geheel tevreden over het assortiment. Vers en onbewerkt heeft bij mij sterk de voorkeur. Ik mis wellicht soms nog dingen als cottage cheese en brie bijvoorbeeld, maar vind dit geen must en bovendien geen probleem om af en toe elders nog wat boodschappen te halen.
Klant met een +, klant plus?
Ik ga deze week voor het eerst bestellen.
Ik wil graag voeding eten zonder pesticiden en daarbij uiteraard de lokale boeren steunen.
Ik was ook verbaast over de fruitproducten uit het buitenland. Die bestel ik voorlopig niet. Ik weet niet wat ze daar op spuiten aan bestrijdingsmiddelen…..
Dus als het mij bevalt dan bestel ik vaker. En ga ik mijn als premium member… of klant + 😉 aanmelden.
Groet,
Ilonca
Welkom bij De Streekboer Ilonca, we hopen dat het goed bevalt!
Goedendag, “de streekboer” , vind ik, een uitstekend initiatief. Toch heb ik over het algemeen, de hoop opgegeven om wekelijks of minder bij u te bestellen. Het loont voor mij niet om lid te zijn, zelfs niet anderzins: hoor als senior, AOWer, en alleenstaande niet tot de groep waar uw doelgroep ligt.
Het is zuur te zeggen maar uw doelgroep is hetzelfde als iedere grote supermarkt: gezinnen met een redelijk inkomen. Er moet nu eenmaal een verdienmodel/bestaansmodel aan vastzitten. Begrijpelijk. Hiermee bedoel ik dat er nog veel te winnen zou zijn om de kleine klandizie ook een kans geven, zoals wij de kleine boeren versus de industriële boeren, graag een kans gunnen. Mei freonlike groetnis, Heleen B.
Beste Heleen,
Dankjewel voor je uitgebreide en open reactie. Wij snappen heel goed jouw probleem. Het probleem waar het over gaat is dat we nu de kleine boer de eerlijke prijs geven en dat daardoor een verkoopprijs ontstaat die niet voor iedereen past. Dat laatste is eigenlijk een politiek vraagstuk. wij kunnen dat niet zo simpel zelf oplossen.
We zouden niets liever willen dan de boodschappen voor elke beurs beschikbaar te maken. Dan zouden onze boeren ook veel meer lokaal kunnen afzetten en maken we dus eel sneller het positieve verschil met elkaar.
Zie je zelf oplossingen om het toegankelijker te maken voor groepen die we nu niet kunnen bereiken? Op welke manier zou het voor jou wel haalbaarder zijn om regelmatig boodschappen te zoen bij De Streekboer? We horen graag ideeën hierover van anderen.
Groeten van het hele Streekboer team – Monique