Ik moet eerlijk zeggen… ik twijfelde wel om mee te doen. Want hoe tof is het dat en club in een week tijd 30.000 meloenen kan redden? Dan kun je wel wat! Waarom doen wij dat toch niet mee aan reddingsacties? En wat heeft het met onze bananen te maken?

Schermafbeelding Om ..

Een beetje meer achtergrond
Begin vorige week kwam in het nieuws dat twee Griekse boeren met 30.000 kilo biologische watermeloenen dreigden te blijven zitten. De meloenen zouden naar een Oostenrijkste supermarktketen gaan. Maar omdat de weersomstandigheden in Oostenrijk goed waren, waren de Oostenrijkse meloenen eerder klaar. Het gevolg: De supermarktketen koos voor de meloenen uit eigen land en liet de Griekse boeren met de gebakken peren (uh.. watermeloenen…) zitten.

Er werd een reddingsactie opgezet in Nederland. En die sloeg aan. In een week werden alle meloenen alsnog verkocht. Wij werden ook meermaals getagd en gevraagd mee te doen. Logisch, we noemen onszelf ook weleens gekscherend de ‘founding fathers’ van de reddingsacties omdat wij ooit begonnen met het redden van pukkelpompoenen en gouden bloemkolen. Toch doen we het niet meer.

Sympathiek maar lost het het probleem op?
Het is super sympathiek en leuk om een boer met een probleem te helpen. Toch kiezen wij ervoor de saaiere(?) weg te bewandelen. We leggen het uit met als voorbeeld de bananen die we verkopen.

Van de bananen in de Streekboer shop kun je zeggen: Het enige wat krom is, is de vorm. En daarom verkopen wij ze. Mocht je de wereldwijde bananenhandel niet kennen: Het is mega-competitief en de druk om de goedkoopste bananen in te kopen is enorm. Een kilo bananen van overzee is in de supermarkt goedkoper dan een kilo appels uit Nederland: Hoe bizar? Het gevolg is dat bananen overal en nergens worden ingekocht en telers nauwelijks zekerheden hebben.

Een paar kleine telers op de Dominicaanse Republiek wilden dat niet langer en richten een eigen label op: Bionana. Onze bananen komen altijd bij hen vandaan. Dit geeft de telers stabiliteit en de ruimte om samen te investeren in een duurzamere bedrijfsvoering. Hierdoor kunnen ze onder andere het water- en plasticverbruik op de plantages fors reduceren.

Duurzame partnerschappen met boeren zijn de basis 
Het doel van De Streekboer is om duurzame relaties aan te gaan met onze boeren. We houden het ‘huwelijk’ liever goed dan dat iemand van buitenaf moet gaan bemiddelen omdat een van de partners de gemaakte afspraken niet nakomt. Dat geldt voor de partnerschappen met boeren uit de regio én boeren van verder. Daarom hebben we gekozen voor de cashewnoten van Armel uit Benin, het citrusfruit van Javier van Citrus Sebastia uit Spanje en de bananen van de coöperatieleden van Bionana bananen uit de Dominicaanse Republiek.

Als zij wat over hebben, zoals It Griene Strân laatst had met bieten, verkopen we het met liefde. Sterker nog, we voelen het als onze verantwoordelijkheid om de boerenpartner, die ook bewust voor ons als betrouwbare partner gekozen heeft, te helpen. Want als we duurzame relaties opbouwen, hoeven we geen voedsel meer te redden doordat grote afnemers met veel macht een boer laten stikken.

Super tof als je ook mee blijft doen of mee gaat doen!

Geef een reactie

whatsapp knop